Trots höga skatter håller svensk sjukvård idag inte tillräckligt hög standard ur ett internationellt perspektiv. Exempel på det är att antalet sjukhusplatser har minskat kraftigt samt att en person i stort behov av sjukvård kan tvingas vänta i flera timmar på en akutmottagning. Den psykiatriska vården, särskilt för barn och ungdomar, är underfinansierad och underbemannad, liksom flera andra verksamheter inom vården. Vårdpersonal är inte sällan överbelastad med byråkratiskt arbete som istället bör delegeras till civilt anställda. Primärvården saknar investeringar i personal och verksamheter, vilket försämrar det förebyggande arbete som folkhälsan kräver. Därför skapar vi en ny politik som ska bidra till vårdpersonalens ständiga arbete mot dessa utmaningar med målet att öka medborgarnas livskvalitet.

Att förebygga är effektivare än att kurera inom vården. Ungsvenskarna arbetar därför för en vård- och omsorgspolitik som fokuserar på förebyggande och människocentrerade åtgärder och som utgår från att alla ska ha rätt till ordentlig vård oavsett var i landet man bor.

Förbättrad arbetsmiljö inom vården

Det råder idag stor underbemanning inom vården, vilket genererar allt längre vårdköer och allt mer överbelastad personal. För att komma till bukt med detta måste vi höja vårdyrkets status genom kompetenslyft, yrkeslegitimation för undersköterskor, utökad möjlighet till heltid respektive rätten till deltid för vårdpersonal med mera. Tillsammans med ett generellt lönelyft kan vi verka för både god vård och god arbetsmiljö.

Tillåt löpande registerutdrag inom vården

För oss är det av största vikt att den som jobbar inom vården och äldreomsorgen inte har ett kriminellt förflutet så att vi kan vara säkra på att de som tar hand om våra äldre och sjuka har rent mjöl i påsen. Vi har tidigare sett skräckscenarier i olika regioner och kommuner där brottslingar fått anställningar inom vården och äldreomsorgen, vilket har föranlett tragiska fall där äldre och sjuka blivit utsatta för bland annat sexualbrott. Därför vill Ungsvenskarna göra det obligatoriskt att begära ut registerutdrag ur belastningsregistret samt misstankeregistret för de som ansöker om en tjänst inom vården och äldreomsorgen. Utöver detta vill vi även införa regelbundna registerutdrag för redan anställda, så att arbetsgivaren kan upptäcka om en anställd döms för brott.

Fokus på primärvården

Primärvården har möjligheten att, med få resurser, förebygga och behandla de vanligaste åkommorna som kan drabba en människa. Med ökade insatser inom primärvården kan man minska kostnaderna och efterfrågan på specialistvård och sjukhusinläggningar, vilket frigör resurser för de patienter med större behov av dessa. Det förebyggande arbetet har direkt effekt på medborgarnas livskvalitet genom att minska antalet insjuknanden och sjukskrivningar.

Förstatliga vården

Systemet med dagens 21 regioner spär på ojämlikheten inom vården samtidigt som man saknar kompetensen att råda bot på problemet i sin helhet. Regioner som har större ekonomiska möjligheter erbjuder generellt bättre vård än glesbefolkade regioner. Det är inte rättvist. Ungsvenskarna vill därför avskaffa regionerna och låta staten ta över huvudmannaansvaret för sjukvården så att vården blir mer jämlik för alla svenskar, oavsett var man bor i landet.